Duiken en relaxen op Cayo Las Brujas

Gisteren na aankomst op het eiland gelijk naar het duikcentrum gelopen, dat naast de lodges bleek te liggen. Heel makkelijk. Ik kon nog terecht de volgende ochtend, zou er iets voor negen uur moeten zijn. Met mijn 17 duiken bleek ik een ervaren duikster, dus kon ik makkelijk mee met de groep, die inmiddels zou bestaan uit vijf andere duikers. Dit bleek een erkende duikschool (ACUC) en mijn brevet werd voor de vorm bekeken en goedgekeurd. Vanochtend dan ook met mijn eigen duikcomputer op tijd er naartoe gelopen. Maar er bleek niemand aanwezig.

Cayo Las Brujas

Na veel geroep en gewacht, kwam er om kwart over negen een bus aanrijden waar de rest van de groep uitstapte. Die waren ze dus gaan ophalen op Cayo Santa Maria. Daarom was er dus niemand. Had dat dan even gezegd van tevoren, was wel zo fijn geweest, maar enfin, het ging gebeuren. Weer goede spullen gekregen om te proberen, die pasten (XXL) en voor de dames aan boord van de boot werden gebracht. De heren mochten zelf slepen.

Cayo Las Brujas - duiken

Eerst zijn we een eind met de boot gevaren, naar een plek die Caleta heet. Daar hebben we niet zo heel diep gedoken, maar het bleek wel prachtig, wat een mooie vissen zeg. Alle mogelijke vissen die je ook in een aquarium kunt zien, maar dan vaak veel groter. Ook waren er veel meer koralen en planten te zien. Ook wel in diverse kleuren. Het was een prachtige duik van weer drie kwartier.

Cayo Las Brujas

Daarna snel doorvaren naar de volgende duikstek: Borracho. Hier wel tot 15 meter gedoken en veel door het rif heen gezwommen, wat een heel bijzondere ervaring was. Dit rif is het op één na grootste ter wereld, na het Great Barrier Reef in Australië. Het ging ook helemaal geweldig, ik kreeg er nog de nodige complimenten voor.

Op de boot zaten ook twee Canadezen die regelmatig op vakantie gingen naar Cuba. Voor hen is het een erg goedkoop land en ze zijn er zo. Een van hen heeft de duiken gefilmd met een GoPro. Hij zou mij per mail wat snapshots toesturen. Ik ben benieuwd. Dat zou wel heel leuk zijn.

(gevonden op een stukje wereld wijd web: www.youtube.com)

Rond 13 uur waren we alweer terug. In Cuba duiken gaat zo veel sneller dan in Nederland, door de lichte uitrusting. Ik had in Playa Larga al gedoken met maar 3 kilo, dat waren er vandaag 4 omdat we alluminium flessen hadden.

Er zijn een paar foto's van het duiken en die kun je hier zien.

Mieke had zich ondertussen goed vermaakt op het strand en lag lekker te slapen onder de palmbladeren toen ik aankwam.

Cayo Las Brujas

Tegen de avond ontmoetten we vijf Nederlanders die ook in het Resort zaten. Die wilden graag gaan snorkelen en zouden dat gaan uitzoeken voor de volgende dag. Na het avondeten zijn we al op tijd gaan slapen, want op het eiland was er niet zo heel veel te beleven. Wel heerlijk relaxed!

Kijk hier en oordeel zelf maar.